Naturfotografering- den nye folkejakta?

Den digitale revolusjon innen fotografering.

havis_fotograf

Stadig flere har kjøpt seg digitalt speilreflekskamera og veldig mange ser seg om etter motiver i naturen. Canon (Blant de markedsledende merkene) har solgt over 40 millioner speilrefleksobjektiver, siden EOS fatningen ble innført i 1987. Det som er interessant er at mer enn 10 millioner av disse er solgt i løpet av de siste 3 åra! I bare Norge; ble det solgt over 100.000 digitale speilreflekser bare i fjor! (Uavhengig av merke). Nå er ikke alle fotografer naturfotografer. Men det store flertallet finner inspirasjon i naturen når de tar bilder. Det kan man mene mye om og jeg skal ikke gå inn på det temaet. Annet enn å nevne at Norge har veldig mye flott natur å by på. Folk flest har funnet glede i å skape flotte naturbilder med sine speilreflekskameraer. Til sammenligning løser omkring 190.000 norske jegere jaktkort hvert år (Kun 4 % av disse er kvinner).

Naturfotografering- den nye folkejakta?

Under norske skjørtegraner, mellom krokfuruer og fjelltopper kryper et sterkt voksende antall av norske naturfotografer for å fange naturens fantastiske øyeblikk. Jeg spør: Er den norske folkejakta i ferd med å bli jakt med kamera? Jeg kjenner mange norske jegere og fotografer. Mange jegere legger vekk børsa utenfor jakttidene og bytter den ut med
kamera.

Bilde: Ser fremtidens jaktutstyr slik ut?
Andre jegere jeg kjenner har lagt børsa på hylla for godt. Det er ikke nødvendigvis noen motsetning mellom jakt med kamera og jakt med børse, men jakta er litt annerledes.
Naturfotografen jakter like gjerne på andre elementer i naturen, som på dyr og fugler. (For eksempel landskap, reisedokumentasjon, blomster, sportegn, abstrakte bilder og mye mer.) Fotografen jakter like gjerne om våren som om høsten. Det jaktes på flere arter enn rype, storfugl, rådyr, hare og elg. Hønsehauk, Jaktfalk, kongeørn og annet fredet vilt jaktes like ofte som de tradisjonelle artene. For å ikke snakke om småfugl, ekorn og andre uinteressante arter i matauk- sammenheng.

Flere kvinner?

Et sterkt voksende antall kvinner begir seg ut i naturen med kamera rundt halsen. Kun 4 % av jegerne er kvinner, men det virker som om kjønnsdelingen blant naturfotografer er bedre fordelt. Jeg har ikke noe statistisk materiale eller kilde å bygge denne påstanden på. Det er kun mitt personlige inntrykk. Forskjellen ligger i byttet. Spenningen er den samme: Hjertebanken kommer. Skjelven kommer. Tåkesynet kommer når man har stirret for intenst. Metodene er de samme: Åte, sporsnø, kamuflasje og lokking. Naturopplevelsen er også på mange måter den samme. Selv om naturfotografen oftere også får en lengre opplevelse. I situasjoner der man normalt ville skutt vil viltet kunne være i nærheten av jegeren i flere timer. Slik opplever fotojegeren situasjoner med vilt som man ikke opplever med børse i hånd. Jeg har fotografert arter i situasjoner jeg tidligere ikke trodde var mulig. Byttet er annerledes. I stedet for mat i frysa blir det bilde på veggen. Enkelte selger også bilder for å spe på litt. Slik sett kan det kanskje bli litt salt i grauten.

Gjenspeiles utviklingen i media?

Dersom vi skal se på natur- magasinene er det lite som tyder på dette. Det finnes hyllemeter med jaktlitteratur i Narvesen- kiosken. Det finnes også hyllemeter med «gadget-blader» om fotografering, men særdeles få med stoff for naturfotografen. I norske magasiner er det mer vanlig med stoff for jegeren, enn naturfotografen og det er lite endring i norske natur og fjellblader. Har redaksjonene klart å holde følge med utviklingen de siste 5 åra? Nå mener jeg selvsagt ikke at det er helt fritt for naturfoto- stoff i norske magasiner. Det finnes unntak. (Det finnes magasiner som har sett dette og tar opp blandt annet fototips og annet). Spørsmålet er bare om den enormt øktende interessen innenfor naturfoto de siste 5 åra har satt sitt spor i natur og fjellbladene? Jeg var i bladhylla for kamuflasjenoen dager siden og kunne ikke se spor av utviklingen. Det var flere blader med jeger og bytte på forsiden. Personlig syns jeg det er merkelig at det ikke finnes mer stoff for naturfotografen i granskog- litteraturen. Potensialet i annonsemarkedet er enormt. Bare Canon omsatte for 230 milliarder norske kroner i fjor. Hvilke naturmagasiner plukker opp trenden først? Har du lagt merke til noen utvikling? Turistmarkedet har sett trenden. Det arrangeres økoturisme med naturfotografer som målgruppe som aldri før. Økoturisme er den turistformen som er i størst fremgang. Bloggen fremover Jeg kan lover leserne av bloggen at jeg skal komme med blant annet oppdateringer om fotojakt, fotografering, fototips, villmarkstips, viltstell, reiseskildringer, presentasjon av naturområder og spesielle naturopplevelser i tida fremover.

Mye av det som opptar meg i hverdagen som naturfotograf vil komme med. Følg med videre!